Dagens Ridpass

Läste en blogg innan jag skulle och rida, eller innan jag skulle ut i stallet. Där det stod massa tips. Nja inte tips men lite vad man kunde tänkte på för att få hästen lösgjord osv. Började rida fram honom nere på gräsbanan. Han händes rätt fin lyssnade helt okej och skötte sig. Dock slappnade han inte av helt men han var liksom inte spänd heller. Red massa cerpentiner åt alla möjliga håll, i trav. Galopperade fram på lite olika linjer och spår, gjorde lite galopp ombyten också. Testade även att göra lite skänkelvikning i traven men gick inte alls bra så, fokuserade på att få honom avslappnad i stället.

Gick efter 15-20min upp till paddocken och fortsatte ridpasset där. Började dock dåligt där inne, han blir mest pigg och spänd, drog upp huvudet. Men efter några min började han koncentrera sig mer och mer. Travade mest omkring lite och försökte på honom i en lång och lågform. Gjorde massa volter hit och dit. Fattade galopp och galopperade omkring lite, efter en stund började han kännas riktigt fin. Och genom svettig var han också. Galopperade väldigt länge i sträck i en lång och låg form. Säkert 20miuter, gjorde under den tiden massa volter, snett igenom, galopp ombyte och det mesta man kan göra. Stor/små volter och liknande.

Skulle egentligen gjort massa över gångar men blev inte riktigt så idag. Blir kanske så imorgon i stället. Hoppade även studsen 3ggr vilket gick väldigt bra. Gjorde det mest för att se om han gick kvar lugnt och lyssnade. Det gjorde han, han blev lite piggare efter men inte såm mycket så att det inte gick att ta tillbaka honom lätt. Travade av riktigt länge och i en lågform. Hela passet gick ut på att han skulle gå stadigt i en låg och lång form. Lyckades rätt bra. Framför allt i traven gud va fin han var där. Väldigt mjuk och fin, min lilla pojk ♥

Skrittade av en sväg ute, följde en väg i ca 10min innan jag vände så blev en avskrittning på ca 20 min. Han hann hämta sig efter passet och han hann även sluta svettas. Fast han fick faktiskt en liten dusch efter ändå, torkat svett är inte det mysigaste  ;)



Dagens Ridpass | |
Upp